2. srpna 2019

Na sedu záleží (nešťastný W sed a co s ním)

Rozhodně nedoporučuji dítě posazovat a ani jinak urychlovat jeho vývoj.
❗ Každý další vývojový stupeň je podmíněný perfektním zvládnutím toho předchozího a dostatečnou přípravou pohybového aparátu i nervové soustavy (zjednodušeně svaly i mozek musí být připravené)!
👉 Vydržte to, motivujte dítě k pohybu, k dalšímu vývoji, ale nedělejte to za něj! 🙏

—————————————————————
Poměrně velké množství dětí sedává v tak zvaném W sedu.
Je to pozice, kdy dítě sedí na zemi zadečkem mezi patami (přitom chodidla jsou vytočeny zevně od kolen). Když se podíváte se shora, připomíná písmeno W. V této pozici dochází k nepřirozenému vychýlení kotníků, kolen i kyčlí z osy.

W sed - takto opravdu ne
Proč tak dítě sedí?

a) Příčinou je často oslabené posturální svalstvo a špatná stabilita.
b) Ve W sedu má dítě velkou opěrnou bázi, takže břišní a trupové svalstvo se nemusí tolik aktivovat. (Ale my chceme, aby se aktivovalo, aby dítě mělo dostatečnou možnost budovat svalstvo a stabilitu pro další vývoj a motorické aktivity). V jiných typech sedu má dítě potíž setrvat kvůli nedostatečné schopnosti rovnováhy.

c) Špatný návyk
Sklony k sezení ve W sedu můžeme pozorovat už u dítěte, které leze po čtyřech s nožkama hodně široko od sebe a chodidly vybočenými zevně.

Nejčastěji se děti začínají posazovat do W sedu, když z polohy na čtyřech nezvládnou vybočit těžiště do boku (kvůli oslabeným šikmým břišním svalům) a přejít tak do šikmého sedu. Dítě si pak kompenzuje posazování tím, že z pozice na čtyřech „vyručkuje“, aby přeneslo váhu dozadu, a zapadne zadečkem mezi paty.

Už tehdy můžeme dítě nasměrovat k tomu, aby přesunulo váhu do boku (do šikmého sedu) tím, že mu v tomto směru zatlačíme ze strany na pánev. V šikmém sedu si s ním pohraju, pak zase přejdu na čtyři a zase do šikmého sedu… Tímto způsobem trénuji přechod do šikmého sedu. Je potřeba opakovat a v sedu si pohrát s hračkami, aby si dítě nový pohyb mohlo osvojit.

Vývoj sedu - z pozice na čtyřech dítě přechází do šikmého sedu. 
Postupně se napřimuje a zmenšuje se opora o ruce.
Sed zhruba v 7m a v 9m.
d) Další možná příčina jsou (vrozené) strukturální abnormality kyčlí. V tomto případě je nutné řešení s lékařem.

Proč je W sed špatný?

Snižuje aktivitu středu těla (dítě je zapadlé zadečkem mezi patami, má příliš širokou opěrnou bázi, která mu neumožňuje být moc aktivní).
Znemožňuje dítěti přesuny váhy ze strany na stranu, což vede ke snížené stabilitě těla i v jiných polohách (dítě nemá možnost trénovat rovnovážné reakce).
 Dochází k oslabení posturálních svalů (tzn. svaly, které drží postavení těla ve všech polohách).
Omezuje pohyb trupu do rotací.
Vede k opožděnému vývoji jemné motoriky. Pro jemnou motoriku je velice důležité křížení pohybu přes střední osu těla (to je zároveň podmíněno rotacemi trupu). Také pohyby ze strany na stranu (s přenášením váhy) jsou základem pro bilaterální koordinaci (tzn. souhru pravé a levé poloviny těla, rukou při různých motorických úkonech).
Nevhodné zatížení kloubů. To vede ke špatnému postavení celého těla i ve stoji, ke vbočeným kotníkům dovnitř a může vést k bolesti zad a kyčlí v dospělosti. Děti, které preferují W sed, mají větší předpoklad k valgózním kolenům (nohy do X, kolena vbočená dovnitř).


Co s tím?

⇨  Ideální je samozřejmě ani nedovolit dítěti, aby si špatný návyk W sedu vytvořilo a už tehdy, kdy se dítě leze a snaží o sed, mu ukázat jak to udělat správně.
⇨ Nabízejte dítěti jiné způsoby sedu – sed na patách (špičky směřují dovnitř), šikmý sed, sed s opřenými zády, popř. překážkový sed, sed s nataženými nohami.
Pozor na tzv. překážkový sed - v něm je sice jedna noha natažená dopředu, ale ta druhá je ve stejné poloze, jako při W sedu a stejným způsobem negativně ovlivňuje zdraví dítěte.

Korigujte aktivně – naveďte dítě, jak si sed spravit slovně, a dopomozte mu, aby vědělo, jak na to. Po upozornění dítěte mu hned nabídněte nějakou aktivitu, při které si správný sed upevní.

Řekni mi a já to zapomenu. 
Ukaž a já si to zapamatuji. 
Nech mě si to vyzkoušet a já to pochopím. 

Pokud malé dítě sedí ve W sedu, pomozte mu jej změnit tak, že zatlačíte rukou zezadu na jednu stranu pánve, aby zde přesunulo váhu a na druhé odlehčené straně mu pomozte nožku vytáhnout dopředu. Hned dítě aktivujte, zabavte ho hrou.

Sundávání kolíčků ze zavěšené stuhy je jednou z vhodných a zábavných aktivit.
Starší děti (kolem 2.-3. roku), které jsou zvyklé sedět ve W, už můžou mít zkrácené svaly, takže i v napraveném sedu jsou shrbené. Pak zařaďte, v rámci korigování sedu, taky protažení.

Dítě si sedne s oběma nohama nataženýma dopředu, přidržte dítěti kolena v natažení a podávejte mu hračky zepředu shora tak, aby se muselo napřímit, vytáhnout a rotovat trup. 

Ukázky sedu a vhodných aktivit při korekci W sedu: 



uvolňování v oblasti pánve
(Položte dítě na záda a uvolněte, mobilizujte mu oblast pánve, např. podle následujících fotek).

1. Střídavě pokrčujte a natahujte pravou a levou nohu na bříško. 
2. Pokrčte obě nohy, uchopte za kolena a provádějte kroužky. Vystřídejte oba směry.
3. Jednu nohu pokrčte a překřižte přes druhou, nataženou nohu. Současně můžete protáhnout svaly trupu vytažením v oblasti ramene (svou ruku posuňte až na rameno dítěte). 

☺️ Nezapomeňte si u cvičení zazpívat, aby to děti bavilo. Naše oblíbená je Vrť sa děvča. 

 chůze naboso
 facilitace nožiček různými povrchy
 dostatek spontánního pohybu (ideálně venku)
posílení oslabených svalových skupin - formou balančních her může dítě krásně zapojovat obranné mechanismy trupu, vyrovnávat těžiště a tím posilovat střed těla. Využijte hry na gymnastickém míči, s overballem, lezení po čtyřech, stoj na balanční podložce atd.

Inspirace pro cvičení na míči s říkankami (z knihy Hrátky s batolátky):
Pro zvětšení, klikni na obrázky. 



Pokud se vám s dítětem dlouho nedaří W sed napravit, je na místě pořešit to s vaším pediatrem a fyzioterapeutem. 

17. července 2019

Mámy buďme šťastné!

Když jsem přemýšlela nad konkrétními kroky, které podniknu k tomu, abych se zaměřila sama na sebe (viz. předchozí článek), věděla jsem, že potřebuji povzbuzení, výzvy a seznam úkolů, které si budu plnit. 

♥️

A založila jsem si účet na Instagramu..
Abych sbírala a zaznamenávala své myšlenky, RADOSTI, POVZBUZENÍ, úkoly a vše, co mi pomáhá na cestě ke šťastné a spokojené ženě a mámě. A abych se k tomu mohla vracet, jak potřebuji.

♥️

A teď se chci s vámi o to podělit. Zvu vás ke sdílení především radostí a povzbuzení. 




I´m still learning to love myself

Miluju svého muže, své děti, svou rodinu a blízké. Miluju krásné okamžiky, které se mi v životě naskytnou. Miluju vlastně i ty negativní věci, protože mě posouvají dál a já se ráda učím. 
... 
Ale v tom všem, co se děje, jsem zapomněla sama na sebe.

👶 Jako malá holčička jsem takové věci asi příliš neřešila.

👧 Jako dospívající jsem hledala spíš někoho jiného a sebe jsem spíš potlačovala (ale pravda, dost jsem se toho o sobě dozvěděla, jen jsem to nechtěla přijmout a chtěla jsem být někým jiným).

👩‍🎓 Na výšce jsem získávala vědomosti a zkušenosti a na nic jiného nějak nebyl čas.

👰 Během chození se svým klukem, zamilovanosti, svatby a jako novomanželka jsem si žila na růžovém obláčku a dolů na zem jsem v podstatě nedohlédla.

🤰Během prvního těhotenství jsem měla co dělat se zvládnutím mé role matky.

🤦‍♀️ S jedním dítětem jsem byla jednou nohou v blázinci a druhou na psychiatrii.

🤱A konečně po tom, co jsem dokojila druhé dítě... 

... jsem si uvědomila, jak velké mezery mám ve všech těch krásných filozofických a psychologických výrazech jako jsou SEBEPŘIJETÍ, SEBELÁSKA, VNITŘNÍ KLID, péče o sebe apod. 

Hrozně moc se tím změnilo. Nekojila jsem, nebyla jsem těhotná, ani zamilovaná, ani jsem nehledala muže svého života, ani jsem se nemusela učit na zkoušky, ani jsem neměla dětskou lehkost bytí. 

Najednou jsem se stala zaneprázdněnou svými myšlenkami a samozřejmě mateřstvím (protože ty děti se prostě samy nepřebalí, nenakrmí, nevykoupou atd.).
 Ale těch otázek k sobě samé najednou přibylo neskutečné množství. 

Neměla jsem chuť se vídat s jinými lidmi. Chtěla jsem odjet někam hodně daleko, ať nemusím s nikým nic řešit. Chtěla jsem být jen já a moje rodina (bez té bych to nezvládla). Po prvotní panice ve stylu "budeme žít v Irsku", jsem se trošku uklidnila a začala hledat REÁLNÉ KROKY k tomu, abych byla ŠŤASTNÁ. Abych se měla ráda a našla svůj vnitřní klid.


Nemám ani tušení, jak dlouhá ta cesta bude, ale učím se mít se ráda, být otevřená všemu, co přijde a dělat věci, které mi pomáhají být vyrovnaná, klidná a nabitá energií. 

Docela to ujde. Někdy nezvládám, ale někdy se cítím perfektně. Někdy piju jen vodu a někdy hodně vína. Někdy sportuji a někdy se válím. Někdy jím zdravě a někdy se cpu. Někdy jsem v pohodě a někdy pěkně v (_._). 
Každopádně se ale NIKDY NEVZDÁM! ;)

Cítím obrovskou potřebu DĚLAT NĚCO PRO SEBE...
A ráda bych k tomu podpořila všechny mámy, které na sebe zapomínají!

28. května 2019


DESATERO pro rodiče před nástupem dítěte do školky

Období zápisů do školek je za námi a tak jestli vás letos čeká ten velký krok - nástup dítěte do školky, čtěte. Předávám desatero smysluplných rad, které podpoří vaši společnou přípravu na školku.
My jsme je dostali jako součást jednoho letáčku přímo na zápise do MŠ a moc se mi líbí, protože často slýchávám právě například věty typu: "však počkej, ve školce tě naučí".

10 dobrých rad, které usnadní vám i vašemu dítěti nástup do školky:

1. MLUVTE S DÍTĚTEM O TOM, CO SE VE ŠKOLCE DĚLÁ A JAKÉ TO TAM JE.
Můžete si k tomu vzít obrázkovou knížku nebo si popovídejte s dítětem, které do školky už chodí (mělo by tam ale chodit rádo, aby se vaše dítě nevystrašilo barvitým líčením zlých zážitků). Vyhněte se negativním popisům, jako "tam tě naučí poslouchat", "tam se s tebou niko dohadovat nebude" apod.

2. ZVYKEJTE DÍTĚ NA ODLOUČENÍ. 
Při odchodu např. do kina láskyplně a s jistotou řekněte, že odcházíte, ale ujistěte dítě, že se vrátíte. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout. Chybou je, vyplížit se tajně z dou. Dítě se cítí zrazené a strach z odloučení se jen prohlubuje.

3. VEĎTE DÍTĚ K SAMOSTATNOSTI ZVLÁŠTĚ V HYGIENĚ, OBLÉKÁNÍ A JÍDLE.
Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že bude jediné, které si neumí obléknout kalhoty nebo dojít na záchod.

4. DEJTE DÍTĚTI NAJEVO, ŽE ROZUMÍTE JEHO PŘÍPADNÝM OBAVÁM Z NÁSTUPU DO ŠKOLKY.
Ujistěte díte, že mu věříte a že to určitě zvládne. Zvýšíte tak sebedůvěru dítěte. Pokud má dítě chodit do školky rádo, musí k ní mít kladný vztah. Z toho důvodu NIKDY ŠKOLKOU DÍTĚTI NEVYHROŽUJTE (dítě nemůže mít rádo něco, co u předkládáte jako trest) - vyhněte se výhrůžkám typu "když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne".

5. POKUD BUDE DÍTĚ PLAKAT, BUĎTE TRPĚLIVÍ, ALE ROZHODNÍ.
Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Ovšem neodcházejte ani narychlo nebo tajně, ani ve vzteku po hádce s dítětem.

6. DEJTE DÍTĚTI S SEBOU NĚCO DŮVĚRNÉHO.
(Plyšáka, hračku, šátek).

7. PLŇTE SVÉ SLIBY.
Když řeknete, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít.

8. PLATÍ, ŽE ZBAVIT SE SVÉ ÚZKOSTI ZNAMENÁ ZBAVIT DÍTĚ JEHO ÚZKOSTI.
Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci vy. Děti dokážou velmi citlivě poznat projevy strachu u rodičů. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčení o tom, že díte do školky dát chcete, pak byste měli přehodnotit nástup dítěte do školky. Případně se dohodněte, že dítě do školky bude vodit ten, který s tím má menší problém.

9. ZA POBYT VE ŠKOLCE NESLIBUJTE DÍTĚTI ODMĚNY PŘEDEM.
Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů a zvyká si na nové prostředí. Přidá se strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane. Samozřejmě - pokud den ve školce proběhne v pohodě - chvalte dítě a jděte to oslavit třeba do cukrárny nebo kupte nějakou drobnost. Materiální odměny by se ale neměly stát pravidlem, dítě by pak hračku vyžadovalo každý den.

10. PROMLUVTE SI S UČITELKOU O MOŽNOSTECH POSTUPNÉ ADAPTACE DÍTĚTE.
S dítětem ze začátku můžete jít do třídy, dítě může jít jen na dvě hodiny apod.

Autor: PhDr. Simona Hoskovcová, Ph. D., Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze